Sommarkaka



Jag bakade en sommarkaka efter ett recept som jag har fått av en kompis mamma. TÄnkte skriva ner det så att ni också kan baka den, för det brukar bli riktigt god.

Ingredienser:
* 4 dl socker
* 2-3 ägg
(jag använder 3)
* 3 dl mjölk (jag tar havremjölk och vatten istället)
* 100 gr margarin
* 7 dl vetemjöl
(det behövs lite mer, blanda i mer eftersom)
* 4 tsk bakpulver
* 4 tsk vaniljsocker


Fyllningen:
* 200 gr margarin
* 2 dl socker
* 3 dl havregryn
* 1 msk kakao eller kanel
(jag bakar alltid med kakao)

Gör så här: 
* Sätt ugnen på 225 grader
* Smält margarinet och låt det svalna
* Vispa ägg och socker vitt och poröst
* Blanda i mjölken och margarinet
* Blanda de torra ingredienserna i en annan skål eftersom bakpulvret ska blandas med mjölet först för att fördelas jämt i kakan
* Häll ut smeten i en smörjd långpanna eller använd bakplåtspapper
* Smält margarinet till fyllningen och blanda därefter i resten i kastarullen och låt det koka i ca 1 minut.
* Fördela fyllningen över kakan och grädda i ugnen i ca 15 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0